Kuidas saavutatud tulemusi säilitada

Trenni tehakse erinevatel põhjustel; kes soovib saada tugevaks, kes pöörab rohkem tähelepanu välimusele ja kelle jaoks on oluline tervislik eluviis. Aga kui sa oled saavutanud oma eesmärgid ja jõudnud raske tööga tulemuseni millest oled unistanud, siis kuidas seda säilitada?

Toitumine

 

Me kõik teame, et terve keha ja lihasdefinatsioon on suures osas siiski tehtud köögis. See mis me sööme on olulisem kui me arvata oskame. Ei saa loota, et rämpstoitu süües ja hiljem cardio trenniga meeletult kaloreid põletades tasakaalustad olukorra. See võib küll aidata sul kaalu numbrit säilitada, aga pikema aja jooksul see siiski hakkab välja paistma. Kõik mis puudutab meie keha ja füüsilisi saavutusi, saavad alguse siiski ideaalsest tasakaalust toitumise ja trenni vahel. 

 

Tihti arvatakse, et parimate tulemuste saavutamiseks peaks toituma madala rasvasisaldusega toitudest, see taktika viib sind aga selleni, et toitud kõrge rafineeritud suhkru ja kalorlusega toitudest. Tähelepanu peaks aga pöörama headele rasvadele, õigetele proteiinidele ja kiudainetele. Puuviljad, köögiviljad, täistera tooted ja proteiin. 

 

Kindlasti peaks vältima toite mille toiteväärtus on madal ja kalorlus kõrge. Toit peaks olema värske ja soovitatavalt kohalik tooraine. Ära vaeva ennast toidupoes pakendatud toodete riiulite vahel. Pakendatud toidud on tihti ületöödeldud ja tänu sellele on nende toitainete väärtus madal. Samuti säilitusained mida tänapäeval paljudes toodetes kergemeelselt kasutatakse mõjuvad negatiivselt meie kehadele. (ps. tselluliit on tihti põhjustatud just säilitusainetest). Võta aega ja loe tootepakendit millest see koosneb ja kuidas valmistatud. 

 

Kui tihti sa jälgid oma toidukorra suurust? Sööma peaks kuni sa tunned, et kõht on täis, kuni nälja tunne on kadunud, siis see on piisavalt. Teisel juhul hakkame me koormama oma organismi ja muudame seedetegevuse raskeks. Siis läheb rohkem energiat seedimisele, kui seda energiat saaks kasutada muude füüsiliste tegevuste jaoks. Enamasti saame sellest siis aru, kui oled peale toidukorda väsinud. Sööme me siiski energia saamiseks ja toit on kütus meie kehale, kui aga tunneme ennast kurnatu ja väsinuna siis see on märk, et oled koormanud toiduga oma keha. Peale õiget ja tasakaalukat toidukorda peaks olema sul piisavalt energiat, et jätkata oma igapäevaste tegevustega. Väljas söömas käies võivad olla tihti toidukorrad "normaalsest" liiga suured, seega ära tunne ennast halvasti, kui peale täiskõhu tunde saavutamist jätad toitu taldrikule. Tihti on ka targem süüa tihemini, väiksemaid toidukordasid. Kiire elutempoga inimesed on harjunud sööma vähem kordi, aga suuremaid portsioneid. Sellises olukorras tuleb leida endale tasakaal, kuidas tervislik toitumine kaasata oma igapäevastesse tegevustesse. 

 

Trenn

 

Kui sa oled kuid vaeva näinud oma eesmärkide saavutamiseks, siis ei tohiks sa kindlasti hoogu maha võtta nüüd. Ilma regulaarse trennita ei ole võimalik, et sinu saavutatud lihasedefinatsioon püsima jääks. Igapäevane füüsiline tegevus on vajalik. See ei tähenda, et peaks igapäev just jõusaali minema või jooksmas käima, piisab ka trepid lifti vastu vahetamisest või hoopis pikem jalutuskäik. Kuid 3-5 korda nädalas trenni peaks olema kindlasti sinu elustiili osa, et sinu saavutatud tulemused püsima jääksid. Samuti võiks olla sinu treeningkava mitmekesine ja luba endal proovida erinevaid trenne, et trenni tegemine ei muutuks üksluiseks. Tähtis on kogu protsessi nautida ja mitte lasta trenni tegemisel muutuda ebameeldivaks kohustuseks, vaid meeldivaks ajaveetmis viisiks. 

 

Uus Elustiil

 

Paljud kahjuks arvavad, et peale trenni ja dieetprogramme võiks vanade harjumuste juurde naaseda. Seda aga tehes ei ole võimalik oma füüsilisi saavutusi säilitada. Tuleb osata olla avatud muutustele ja sellele, et tegelikult on vajalikud ka mõned elustiili muudatused. Nagu eelmainitud tuleb jätkata tervislikumate toitumisvalikutega ning regulaarse füüsilise tegevusega. Samuti tuleb oma suhtumist muuta. Sellega mõtlen ma seda, et kui lühiajalisi dieete ja treeningprogramme jälgides töötatakse teatud saavutuste jaoks, siis tervisliku elustiili omastades ei tööta sa enam saavutuste jaoks, vaid tegutsed iseenda ja oma heaolu heaks. Tuleb osata ka lahti öelda halbadest harjumustest ja hakkata mõtlema sellele, et kõik mis sa teed või sööd mõjutab sinu tervist ja keha. Jah võid lubada endale "cheat day-d" aga kas sul seda tegelikult ikka on väga vaja? Mõtle sellele mis sa sellest saad? Ausalt öeldes mitte midagi kasulikku, teed kahju vaid iseendale ja pead järgmisel päeval jälle paar sammu tagant poolt alustama. Ka toitumine on elustiil, sest tervislikult ja kvaliteetselt toitudes on sinu organism tugev, terve ja puhas. Uue elustiili omastamine ei pruugi olla kerge aga mida püsivamalt sellega tegeleda, seda loomulikumaks see protsess ka muutub. Meie keha on võimeline harjuma kõigega ja miks mitte harjutada seda paremate ja tervislikumate harjumustega. Loomulikult võib endale vahest lubada "preemiaid" ja ei tohiks endale tekitada stressi uute harjumuste omastamisega. Aga tuleb olla mõistlik ja siiski keskenduda sellele mis on oluline. Kas on tähtsam saada paar ampsu mõnest lemmik junk foodist või on tähtsam enda tervis? Tervisliku elustiili osa on kindlasti oskus ennast kontrollida ja enda tegevuste teadvustamine. Tuleb leida tasakaal ja oma otsuseid teha mõistlikult ja mitte lasta emotsioonidel või ootamatudel isudel ennast kaasa haarata. See kõik võtab aega ja ei pruugi olla kerge protsess, aga peale mõnda aega hakkate ise aru saama kuidas need elumuutused on teid kaugemale viinud kui ise oleks osanud oodata. Tuleb osata olla kannatlik ja oma keha ja tervist hinnata. 

 

Meil on ainult üks keha, ja ei ole võimalik seda vahetada, aga on võimalik seda muuta. Siis miks mitte anda parim oma kehale. Tänapäeval tihti suhtutakse iseendasse ja oma tervisesse väga pealiskaudselt ja see on ka põhjuseks miks on paljudel noortel tõsised terviseprobleemid. Ei keskenduta sellele mis on tegelikult oluline. Kui me pööraksime igapäevaselt veidi rohkem tähelepanu iseendale, oleks võimalik paljud tervisehädad ära hoida. Võta aeg maha ja vaata ennast ja oma igapäeva tegevusi kõrvalt. Palju sa pöörad tähelepanu endale ja oma tervise heaolule? Ei ole mitte midagi imelikku selles, kui öelda "Olen iseenda number üks prioriteet". Sest sinu positiivsed muutused oma elustiilis ja iseendas võivad olla inspiratsiooniks paljudele sinu ümber. 

 

Urban Fitnessile Helena Õun