Paleo toitumisest: plussid ja miinused

Kõiksugu toitumistrendid tulevad ja lähevad. Viimastel aastatel on populaarsust kogunud kümned erinevad trendid, mille vastu varem või hiljem inimesed huvi kaotavad. Viimasel ajal on aga suurt tähelepanu saanud Paleo Dieet. Paleo toitumine on paljude inimeste arvates ainu õige toitumine, samal ajal on suures koguses toitumisnõustajaid selle vastu. Väidetavalt on paleo toitumise järgijad tervislikumad ja tugevamad. See toitumine/elustiil lubab rasva kaotust ja ka puhtamat nahka. Mis siis tegelikult on Paleo toitumine ja mis on selle plussid ja miinused?

 

Paleo toitumisharjumustega rännatakse 10 000 aastat tagasi. eesmärgiks on jälgida neid samu toitumisharjumusi nagu meie eellased. Paleo toitumisel keskendutakse pigem sellele, mida ei tohi süüa kui sellele mida lõpp kokkuvõttes süüakse. Paleo toitumisel on keelatud teraviljad, kaunviljad/oad, suhkur, tärklis ja teatud piimatooted. Selle nimekirja alla kuuluvad kartulid, rukis, kaer, riis, mais ja kõik töödeldud toidud. Samuti tuleks vältida aretatud köögivilju. 

 

Paleo "reeglite" järgi on lubatud liha, kala, munad, pähklid, köögi- ja puuviljad. Tähelepanu pööratakse palju, et toit kasvaks ajalooliselt loomupärases keskonnas. 

 

Tunnistan, et olen Paelo elustiili suhtes isiklikult täiesti neutraalne. Paleo toitumises on mitmeid punkte millega ma nõustun 100%, kuid on ka seisukohad mille suhtes sooviksin rohkem teada saada. Kuna teema on huvitav siis heameelega arutaks lahti Paleo plussid ja miinused, ja kui mõistlik on tegelikult 2015 aastal modernsel inimesel omastada 10 000 aasta taguseid toitumisharjumusi. 

 

Miinused

Tähtsaimad miinused on seotud sellega, et keha jäetakse ilma piisavast kogusest süsivesikutest. Kuigi väide, et keha suudab süsivesikuid ka rasvadest ning valkudest ise sünteesida on lubav, on liigväheste süsivesikute tarbimine siiski negatiivne. Negatiivne peamiselt järgnevatel põhjustel: kui keha ei saa optimaalseks toimimiseks piisavalt süsivesikuid väheneb kehas seratoniini (heaolu hormoon) tootmine ning tõuseb kortisooli (stressihormoon) tase. Lisaks kasutab aju umbes 80% meie poolt tarbitavast süsivesikute kogusest ning puudujäägi korral kannatab nii mälutegevus kui ka mõtlemisvõime. Liigvähest süsivesikute tarbimist on võimalik täpse paleotoitumisega vältida, kuid süsteemis kus see on põhiline kreedo jääb nende küllalt tõsiste probleemide ja optimaalse vahele üsna õhuke punane joon, millel köiekõnni tegemine võib lõppeda halvasti.

 

Paleo fännid unustavad tihti pöörata tähelepanu sellele, et kunagistel küttidel ja korilastel ei olnud ideaalne tervis ja paleootlikud inimesed kannatasid nakkushaiguste, parasiitide ja isegi ateroskleroosi all. Täpsemalt öeldes on ateroskleroos on haigus, mille korral suurte ja keskmiste arterite sisekestale ladestuvad rasvainest tekivad paksendid. Tagajärjeks on soonte ahenemine ja seinte kõvastumine ning rabedaks muutumine.

 

Ubade mitte söömise põhjenduseks on enamasti lektiinide kahjulikusega, kuid uuringud on tõestanud suurepäraselt ka ubade kasulikkust (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23398387). Samuti on ka tõestatud, et 10 000 aastat tagasi siiski söödi kaunvilju ja see oli toitumises oluline osa.

 

Kiputakse unustama, et tänapäeval enamus kättesaadavad puu- ja köögiviljad on aretatud ja on raske leida samasugused vilju nagu seda olid 10 000 aastat tagasi. Näiteks tomatid olid siis marja suurused, banaanides olid seemned sees ja kõik puuviljad olid enamasti mõrkjamad kui tänapäeval.  Sama käib ka liha kohta, ei saa võrrelda tänapäeva maheveise liha kunagiste kitsede või piisonite lihaga. See aga ei tähenda, et tänapäevased viljad või lihatooted oleksid kehvemad. Sellegi poolest on neil kindlasti suur erinevus. Peamiseks erinevuseks on selgelt see, et need toidud mida süüakse tänapäeval Paleo dieedi nõuete järgi aga ei eksisteerinudki 10 000 aastat tagasi.

 

Teraviljade menüüst välja jätmine on kohati põhjendatud, kuid samuti toob üles mõned vastamata küsimused. Jah peamised tervaviljad näiteks nisu ja rukis tõesti sisaldavad gluteeni mida meie organism pole võimeline niisama kergelt seedima. Veel enam on see probleemiks neile kes gluteeni suhtes eriti tundlikud. Gluteeni tasub tõesti vältida, et hoiduda tervise- ja seedeprobleemidest. Kuid miks on välistatud ka teised gluteeni mitte sisaldavad teraviljad ja jahud? On mitmete uuringutega tõestatud, et teraviljad on aga tervisele rohkem kasulikud, kui kahjulikud. (üks uuringutest näiteks siin: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20685951). Samuti on paljud inimesed mitte tundlikud gluteeni vastu üldiselt, vaid ainult nisu. Seega soovitame isiklikult tähelepanu pöörata pigem sellele, mis sobib sinu kehale individuaalselt kui järgida teatud dieedi poolt paika pandud reegleid. 

 

Tegelikult on Paleo toitumise suurimaks miinuseks suhtumine, et üks toitumisviis sobib kõigile. Meie kehad on väga erinevad ja seega sobib Paleo dieet vaid osadele inimestele. Samuti tuleb tõdeda, et õige tasakaalustatud toitumise leiab iga inimene ikka oma keha tundma õppides ja aru saades mis talle sobib ja mis mitte.  

 

 

Plussid

 

Paleo toitumine sisaldab häid valke, palju puu-ja köögivilju, pähkleid, seemneid ja tervislike rasvasid. Need kõik toitained on tervisliku toitumiskava vajalik osa.

 

Paleo dieedil on suur valgusisaldus ja see aitab kaasa lihasmassi säilitamisele kaalulangetuse perioodil. 

 

On tõestatud, et Paleo toitumine on effektiivne parandama mõningaid kroonilisi haiguseid.

 

Paleo toitumine hoiab meid eemale töödeldud ja rämpstoidust. Samuti on inimesi teavitatud rohkem nende toitude kahjulikusest.

 

Suhkru tarbimine on välistatud, kuna see on toitainevaene.

 

 

 

 

Kokkuvõteks soovitame siiski valida kuldse kesktee ja tasakaalustatud toitumismudeli. Mitte üksgi äärmuslik toitumine ei saa olla elukestvaks lahenduseks. Igaüks peab ise leidma enda jaoks õige tasakaalu. Meie esivanemlikust elustiilist võiks aga kindlasti omandada selliseid harjumusi nagu piisavalt värskes õhus viibimist, palju füüsilist aktiivsust, piisavalt uneaega ja sotsiaalne olemist. 

Tasakaal peitub lihtsuses. Ei pea pürgima perfektsuseni, piisab sellest et kõike teha hästi ja mõõdukalt, samal ajal oma elustiili nautides. Eesmärk on siiski ennast oma kehas hästi tunda. 

 

 

Helena 

Healthyandnourished.com

Toimetanud ning täiendanud Mihkel